Burn-out coaching

Burn-out coaching

Ken je dat ook? Je leven lijkt wel continue spitsuur. Alles en iedereen trekt aan je: partner, kinderen, werk, vrienden. Zoveel mogelijkheden, zoveel keuzes. En dat is nu net het probleem. Je hebt al zo lang voldaan aan alle verwachtingen. Je rolt van de ene afspraak in de andere. Een terugkerend patroon. Je holt achter de feiten aan. En dat kost je steeds meer energie. Het echte vuur voel je niet meer. Je plezier is allang naar de achtergrond verdwenen. Je ervaart stress en je lichaam voelt gespannen. Terwijl je slecht slaapt en je moeheid lijkt niet over te gaan. Je maakt veel fouten of je raakt soms letterlijk de weg kwijt. En je voelt dat het zo niet meer verder kan. Tegelijkertijd is het zo lastig om je ziek te melden…

Burn-out en dan?

Als je jaren lang zoveel van jezelf gevergd hebt, kun je spreken van roofbouw. Het resultaat is dan een burn-out. Je raakt emotioneel en fysiek uitgeput, er ontstaat cynisme en/of irritatie naar je omgeving, er is een lager zelfbeeld van de eigen competenties en je meld je ziek op je werk.

Om te herstellen van een burn-out is er meer nodig dan even rust nemen. Een paar weken thuis zonder begeleiding maakt het vaak alleen maar erger. Je hebt te leren omgaan met de stress zelf. Als je rond de ziekmelding gelijk start met begeleiding zal er eerst gewerkt worden aan een langzame opbouw van draagkracht en energie. Centraal in burn-out coaching staat het weer hervinden van je vitaliteit. We onderzoeken en bespreken met welke tools je energie weer kan worden hersteld. Daarnaast is er aandacht nodig voor acceptatie en andere bijkomende emoties, bijvoorbeeld schuldgevoelens en schaamte.

Resultaat

 

Gezonde balans op verschillende niveaus: functioneel, mentaal, fysiek en emotioneel
Inzicht in je (denk)patronen en mechanismen die stress veroorzaken
Praktische tools voor stresshantering
J
Terugkeer naar werk

Start begeleiding

We starten met een kennismakingsgesprek, met of zonder je leidinggevende. Dit biedt de gelegenheid om nader kennis met elkaar te maken. We onderzoeken samen je hulpvraag en stellen vast wat je wilt bereiken. Ik toets je verwachtingen en informeer je over mijn werkwijze. Het gesprek biedt de gelegenheid om te beslissen of je bij mij het traject voor burn-out coaching wilt volgen.

Weten wat begeleiding jou kan bieden? Ik bel je terug!

15 + 7 =

Opbouw begeleiding bij burn-out coaching

 

l

Fase 1: Plan van aanpak

Voor de nul meting gebruiken we uitgebreide stressklachten vragenlijst. Hiermee onderzoeken we samen zorgvuldig wat de aard en oorzaak van jouw klachten zijn en in welke mate er sprake is van stressgerelateerde problematiek. Op basis van deze nul meting maak ik jouw plan van aanpak. Hierin staat beschreven wat je wilt bereiken en op welke wijze. Je commitment t.a.v. je doel is van enorm belang. Het aantal sessies wat afhankelijk van de aard en stevigheid van jouw stressklachten, komt hier ook aan bod.

U

Fase 3: Inzicht in de oorzaken

Als het fysieke herstel is ingezet en je soms weer kunt genieten, komt er ruimte om de achterliggende oorzaken van de stress te onderzoeken. Meestal is er sprake van een combinatie van factoren en werken we op verschillende niveaus (praktisch, mentaal, fysiek en spiritueel) aan een gezonde balans.

Fase 2: Fysiek herstel

Deze fase van begeleiding is gericht om zo spoedig mogelijk de stressklachten en problemen hanteerbaar te maken. Hiervoor zetten we diverse werkvormen in om de energie te laten toenemen: minder doen en meer ontspannen. De sessies vinden in de praktijkruimte plaats maar ook buiten in de natuur. Op cognitief, emotioneel en fysiek niveau begeleid ik je middels opdrachten en oefeningen. Naast voeren van gesprekken is er ruimte voor je lichaam bijvoorbeeld in de vorm van lichaamswerk, yoga, massage en mindful wandelen. Ook kan geadviseerd worden deel te nemen aan de mindfulness training (Mindfulness Based Stress Reduction).

Fase 4: Ondersteuning Re-integratie

De laatste fase is de gefaseerde terugkeer naar werk. Dat betekent het geleerde vasthouden en in het dagelijks werk integreren. Centraal in deze fase is het hanteerbaar houden van stress om herhaling te voorkomen.

Bij de afronding van het traject wordt opnieuw de stressklachten vragenlijst afgenomen om inzichtelijk te maken waar verbetering is opgetreden en om de effecten te meten van de geleverde inspanning.

/

Contact werkgever

De doorlooptijd van het begeleidingstraject ligt gemiddeld tussen de 4 tot 9 maanden.

In aanvang van het traject bespreken we het plan van aanpak samen met je leidinggevende. In dit gesprek komt o.a. de inzet van je leidinggevende tijdens het coachingstraject ter sprake. Deze krijgt gedurende het proces een steeds meer belangrijke rol, zeker bij het proces van re-integreren.

Gedurende het coachingstraject zijn er na de start twee terugkoppel momenten met de coach en de leidinggevende, namelijk halverwege en aan het eind van het traject. Ook deze twee gesprekken vinden in principe plaats met jou en je leidinggevende.

Tarief

De kosten van het burn-out coachingstraject zijn afhankelijk van de klachten. Het bedrag ligt tussen de 2.000,- en 4.000,-. Het bedrag is exclusief btw.

Er zijn ook andere manieren om van je burn-out te herstellen, namelijk via yogatherapie of lichaamsgerichte psychotherapie. In het laatste geval is het mogelijk dat je vergoeding ontvangt vanuit de zorgverzekering.

Meer informatie?

Privacyverklaring

Contactgegevens

Prinses Maximalaan 17
3708 ZT Zeist
06-41342450
info@centrumheartwork.nl

Praktijkruimte Centrum Heartwork