Zelfcompassie

Zelfcompassie Training (Heartfulness)

Bekritiseer jij jezelf regelmatig?
Heb je vaak de gedachte dat je beter zou moeten kunnen?
Ben je streng voor jezelf (en voor anderen)?
Heb je last van je kritische stemmetje die aangeeft wat allemaal niet goed is?
Leg jij je lat regelmatig te hoog?
Voel je je opgejaagd?
Heb je vooral aandacht voor zaken die niet goed gaan?
Vind je het lastig vriendelijk te zijn voor jezelf?

De training Zelfcompassie kan je daarbij helpen.

Zelfcompassie helpt je om jezelf, een ander of een situatie  werkelijkheid te accepteren en te respecteren. De compassietraining (ook wel Heartfulness genoemd) is een ervaringsgerichte en praktische training. Je ontwikkelt vaardigheden voor mildheid en vriendelijkheid voor jezelf inclusief je tekortkomingen.

Uiteindelijk is het doel van de zelfcompassietraining het (h)erkennen, ontwikkelen en verdiepen van compassie.

Aanvulling op Mindfulness

In de training Mindfulness leer je lastige gevoelens te onderkennen met een open en vriendelijke houding. Zelfcompassie bied je de mogelijkheid om lastige gevoelens te beantwoorden met vriendelijkheid en begrip. Het geeft je een alternatief voor zelfkritiek of het negeren van gevoelens. Daarmee is de compassie training een waardevolle aanvulling op de Mindfulness training.

De zelfcompassie training is afgeleid van de ‘Mindfulness-Based Compassionate Living’ (MBCL) en de Mindful Self-Compassion Program (MSC). Deze laatste is ontwikkeld door Kristin Neff en Christopher Germer. Klik hier voor meer achtergrondinformatie.

Voor wie?

De zelfcompassietraining is voor degenen die zich persoonlijk willen ontwikkelen door mindfulness en mildheid te integreren in hun dagelijks leven (zowel privé en zakelijk). Zo biedt zelfcompassie emotionele veerkracht doordat je mild bent naar jezelf en je tekortkomingen. En het helpt je liefdevol en zorgzaam te zijn voor jezelf en anderen door eigen je behoeften en grenzen serieus te nemen.

Wat is zelfcompassie?

Zelfcompassie betekent dat je warm en begripvol bent naar jezelf bij pijnlijke ervaringen. Bijvoorbeeld als je voor je gevoel faalt of tekort schiet. Zelfcompassie is een algemeen menselijke eigenschap die iedereen in aanleg heeft. Tegelijkertijd is deze eigenschap vaak om verschillende redenen niet tot bloei gekomen.

Uit onderzoek blijkt dat zelfcompassie het gevoel van emotioneel welzijn en geluk doet toenemen. Men kan een gezondere leefstijl beter volhouden en daarnaast nemen gevoelens van stress, depressie en angst af (Kristin Neff, 2013).

Resultaat van de training

  • Het ontwikkelen van een milde en vriendelijke houding naar jezelf en anderen, ook in moeilijke momenten
  • Grotere veerkracht in het omgaan met ongemak, pijn of stress
  • Jezelf te motiveren met vriendelijkheid in plaats van met kritiek
  • De kunst beoefenen van koesteren, waarderen en dankbaarheid
  • Minder klachten van stress, angst en depressie
  • Het verbeteren van communicatieve vaardigheden
  • Intiemer gevoel van verbondenheid met jezelf en anderen
  • Toename in tevredenheid en geluksgevoel

Opbouw van de training

  • 8 Wekelijkse groepsbijeenkomsten van 2,5 uur
  • Er wordt in kleine groepen gewerkt
  • Onder begeleiding oefen je verschillende aandachts-, compassie- en bewegingsoefeningen
  • Uitwisseling huiswerk en ervaringen
  • Theoretische aspecten over compassie worden afgewisseld met (geleide) meditaties en toegepaste oefeningen
  • Aandacht voor groeps- en individuele instructies
  • Integratie van Zelfcompassie in je dagelijkse leven
  • Thuiswerk: minimaal een half uur per dag tijdens deze 8 weekse training

Start

De groep start op maandagavond 8 oktober. De data zijn 8, 15, 29 oktober, 5, 12, 26 november, 3, 10 december. De reservedatum is 17 december.

De tijden zijn van 19.15 tot 21.45 uur.

Op donderdagavond 7 februari 2019 start een nieuwe trainingsgroep. 

Het minimum aantal deelnemers is 4, het maximum is 10. 

De training vindt plaats op de Huydecoperweg 11 in Zeist. 

Tarief

€ 450,- incl. btw, telefonische intake, werkboek en meditaties. Betaalt je werkgever? Dan is het tarief € 750,- excl. btw, inclusief telefonische intake, werkboek en toegang tot alle meditaties. 

Je kunt de training herhalen tegen 50% reductietarief.

Bij opgave en deelname van de training gelden de algemene voorwaarden.

Vergoeding vanuit het aanvullende pakket zorgverzekering

Een aantal grote zorgverzekeraars vergoeden de ‘Mindfulness-Based Compassionate Living’ (MBCL) training of het vervolg mindfulness training vanuit het aanvullende zorgpakket. Voor vergoeding moet de training gegeven worden door een mindfulnesstrainer die VMBN lid categorie 1 is. Ik voldoe aan deze voorwaarde. Kijk hoeveel jouw zorgverzekeraar vergoedt bij een mindfulness training en check of de MBCL of vervolg mindfulness training daaronder valt.

w

Individuele zelfcompassietraining

Liever een individuele Zelfcompassie training? Dat is mogelijk!

Het voordeel hiervan is dat er veel aandacht is voor jouw persoonlijke proces. Het het is ideaal voor mensen die zelf het tijdstip van de training willen kunnen bepalen door bijv. onregelmatige werktijden. Ook mensen die een voorkeur hebben om individueel begeleid te worden in hun persoonlijke proces maken hier graag gebruik van. Soms wordt de training dan geïntegreerd in een persoonlijke coachingstraject. En af en toe zijn er medische of psychische beperkingen die een individueel traject wenselijk maken.

Incompany

Wat kan Zelfcompassie betekenen voor jouw organisatie?

Zelfcompassie heeft een invloed op de mindset, motivatie en gedrag van medewerkers. Het verhoogt de veerkracht, optimisme, doorzettingsvermogen, welbevinden en empathie en gaat samen met een betere gezondheid. Goed voor de medewerkers, goed voor de organisatie.

Meer informatie?

Privacyverklaring

Contactgegevens

Prinses Maximalaan 17
3708 ZT Zeist
06-41342450
info@centrumheartwork.nl