Help, hoe zet ik mijn gedachten uit?

Het leek zo’n goed idee. Het volgen van een cursus mediteren of mindfulness in de verwachting en hoop dat je hoofd hélemaal leeg wordt. Je had het je voorgesteld als momenten waarin je geen enkele gedachten zou hebben, je hoofd in diepe rust kon zijn. Naar de leegte, een intense continue stilte, niet een paar seconden maar zolang jij wilt, heerlijk…….. totdat je de ‘aan knop’ weer in zou drukken omdat je weer toe bent aan de stroom van gedachten….

Helaas komt ergens de teleurstelling dat het geheel verdwijnen van gedachten niet mogelijk is. Het kan ook relativerend zijn want een meditatie met voorbij gaande gedachten betekent absoluut niet dat de meditatie is mislukt of dat het ‘geen goede’ meditatie is.

Nooit stil in het hoofd
Hoe lang je ook mediteert, gedachten komen altijd weer op. Het gaat onophoudelijk door. De ene gedachte is er nog niet of de andere gedachte dient zich aan. Zelfs een monnik in een klooster die volledig is toegewijd aan meditatie zal gedachten kennen tijdens zijn beoefening. Wat je echter kan leren is dat de gedachten komen en ook weer weggaan. En dat mediteren helpt om ruimte in je hoofd te maken door je gedachten veel meer van een afstand te leren bekijken. Zodat de gedachten wel kunnen komen, maar ze geen afleiding meer voor je zijn.

Een overbelast brein
Er komt veel informatie op ons af, veel meer dan 10 jaar geleden. Al die informatie vormt prikkels die leiden tot veel gedachten. Het lijkt soms niet te stoppen. Ons brein raakt vol. Al die gedachten maken dat je piekert, altijd iets te doen hebt en het werk nooit stopt. Het creëert onrust, je raakt het overzicht kwijt. Daarnaast kosten gedachten energie en kunnen ze ertoe leiden dat je op den duur niet lekker in je vel zit doordat je gestrest, lusteloos en moe wordt.

Waarom helpt mindfulness bij een vol hoofd?
Het woord mediteren komt van het Latijnse werkwoord meditari, wat betekent nadenken of overdenken. Mediteren gaat over het luchtig en ontspannen ‘overdenken’, zonder dat je je hoofd leeg hoeft te maken. Het gaat om het observeren van gedachten die komen en gaan, die rond dwarrelen in ons hoofd. Gedachten mogen er zijn zonder er iets mee te doen. Dit geeft rust, ontspanning en helderheid. Alsof je gedachten wolken zijn in de lucht die voorbij komen drijven, en in de verte weer verdwijnen.

De hoofdoorzaak van ongelukkig zijn is nooit de situatie maar de gedachten erover.
Eckart Tolle

Wat helpt naast mindfulness nog meer om rust in je hoofd te creëren? Hier 5 tips om meer rust te krijgen

1.  Ga wandelen in de natuur
Even naar buiten doet een mens goed. Het is wetenschappelijk aangetoond dat een wandeling in het bos zorgt voor een lager stressniveau. Je hebt het gevoel dat je even niets moet. En het is heel fijn om je tussen levende wezens te begeven die helemaal geen verwachting van je hebben en geen oordeel hebben over jou. Als je niet direct uitgebreide bossen naast de deur hebt, dan is een moment in de tuin of het aaien van een hond of kat een prima alternatief.

2. Fysiek bewegen brengt je gedachten in beweging
Beweeg door buiten lopen, sporten, dansen. Actief zijn en even lekker zweten zorgt dat ‘geluksstoffen’ vrijkomen waardoor je je beter en lekkerder voelt. Daarnaast creëer je ruimte in je hoofd.

3. Onderzoek je gedachten door ze op te schrijven
Ga zitten en schrijf alles op wat je te binnen schiet. Gewoon op een vel papier, in je notitieboek of in je elektronische takenlijst, wat je maar wilt. Schrijf op wat je hebt meegemaakt, wat je bijzonder vond, wat anders kon. Door op deze manier te reflecteren verplaatst je gedachten van het hoofd naar papier. Op deze manier blijven gedachten niet ronddwalen in je hoofd en dus voelt deze ’leger’ aan.

4. Deel je gedachten, je zorgen
Het helpt om je gedachten hardop te delen met een vriend of vriendin. Door te delen maak je je gedachten meer manifest en daarmee geef je jezelf de ruimte om het ook los te laten. Gedachten hoeven dan niet steeds terug te keren en je kan de dingen meer op een rijtje krijgen. Dit kan weer een nieuwe en frisse kijk brengen op hetgeen wat steeds terugkeert in je hoofd in de vorm van gedachten.

5. Lekker Netflixen
In mijn training en bij individuele begeleiding krijg ik vaak te horen dat een Netflix serie bekijken wonderen doet. Even aan iets heel anders denken. In die zin geeft Netflix zeker soms een welkom afleiding bij terugkerende, herhalen de en soms stressvolle gedachten. Niks mis mee, zolang je ook andere activiteiten onderneemt om je hoofd leeg te maken.

Wil je leren je gedachten meer op afstand te brengen? Doe mee met de 8 weekse mindfulness training. Op woensdagavond 15 mei en vrijdagochtend 17 mei start er een mindfulness training in Zeist. Voor meer info: www.centrumheartwork.nl.

Stuur een WhatsApp whatsapp